پایانِ‌نزدیک‌ ویزای طلاییِ‌پرتغال

0
آنتونیو کوستا، نخست وزیر پرتغال می‌گوید که دولتش در حال ارزیابی پایان صدور روادید طلایی برای سرمایه گذاران خارجی است و دولت این کشور به هدف جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی رسیده است و تداوم برنامه صدور ویزای طلایی، دیگر توجیه پذیر نیست.
پرتغال از ده سال پیش، اجرای برنامه صدور ویزای طلایی را برای سرمایه گذاران خارجی غیر عضو اتحادیه اروپا آغاز کرد، بسیاری از متقاضیان می‌توانستند با سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف با حداقل ۲۵۰ هزار یورو تا خرید ملک در پرتغال موفق به دریافت ویزای طلایی این کشور و در کمتر از پنج سال شهروند این کشور عضو اتحادیه اروپا شوند، در حالیکه امکان ادغام خانواده متقاضی را نیز تسهیل کرده بود. ویزای طلایی فقط یکی از راه های جذب سرمایه گذار در این کشور بوده است.
[highlight color=”red”]دروازه ورود به شنگن[/highlight]

نخست وزیر پرتغال عصر چهارشنبه به رسانه‌های پرتغال خاطرنشان کرد که دولتش از جذب سرمایه گذار به ویژه در بخش فناوری حمایت می‌کند اما در مورد ویزای طلایی تمایز قائل می‌شود.

چندی پیش مجله فوربس پرتغال اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ در بین چهل کشور جهان که ویزای طلایی صادر می کنند، پرتغال در صدر جدول قرار گرفته است.
پرتغال از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و به اذعان متقاضیانی که به این کشور می‌آیند، شرایط آسانتری برای صدور ویزا و اقامت نسبت به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد، به همین خاطر برای بسیاری از متقاضیان در حکم دروازه ورود به حوزه شنگن محسوب می‌شود. افراد با داشتن ویزای طلایی، اقامت پنج ساله در این کشور را بدست می آورند و بدون ممانعت در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا رفت و آمد می‌کنند.
احزاب لیبرال پرتغال می‌گویند که بعد از ده سال این برنامه به هدف اولیه‌اش که جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی بالغ بر شش میلیارد یورو بود، دست یافته ولی با اجرای برنامه‌های مشابه در کشورهای دیگر، کارایی خود را از دست داده است.
ایتالیا و یونان دو کشور عضو اتحادیه اروپا نیز بعد از پرتغال اقدام به صدور ویزای طلایی به سرمایه گذاران غیر عضو اتحادیه اروپا کردند اما متقاضیان برای بدست آوردن شهروندی باید ده سال منتظر بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *