دریغ از یک گردشگر جام جهانی برای ورود به کیش و قشم!

0
تجارت جهانی: سفیر سابق ایران در قطر معتقد است ایران در بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه‌ای جام جهانی ناکام ماند.
جام جهانی فوتبال در قطر به روزهای پایانی خود نزدیک شده است و ادعاهای نادرست مدیران پیشین شورایعالی مناطق آزاد درباره بهره مندی از همسایگی با میزبان جام جهانی، بیش از پیش، نمایان و هویدا شده است. برگزاری بازی‌های جهانی به ویژه فوتبال در یک کشور و منطقه مزیت‌های بسیاری از جمله رونق صنعت توریسم به همراه دارد اما متاسفانه ایران از فرصت همجواری با قطر استفاده نکرد و به گفته رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران برای بازی‌های جام جهانی فوتبال قطر یک نفر هم رزرو هتل نداشته‌ایم!
محمدعلی سبحانی، سفیر سابق ایران در قطر درباره ظرفیت‌های جام جهانی فوتبال قطر برای مناطق آزاد کشور از جمله کیش، به خبرنگار تجارت جهانی گفت: «جام جهانی فوتبال اتفاقی مهم برای یک کشور و منطقه محسوب می‌شود. با توجه به برگزاری جام جهانی در قطر و نزدیکی جغرافیایی آن با ایران، می توانستیم از این فرصت استفاده کنیم.»
وی با بیان این که اروپایی‌ها از جام جهانی استقبال کرده و برای تماشای بازی‌ها به کشور میزبان آمدند و تماشاگران توریست‌ هم از جاذبه‌های گردشگری کشورهای همسایه قطر دیدن کردند، افزود: موضوع برجام، روابط خارجی و وضعیت داخلی کشور عاملی برای ناکامی از ظرفیت های منطقه‌ای جام جهانی برای ایران محسوب می شود بنابراین امیدوار نبودم با این شرایط بتوانیم از ظرفیت‌های همسایگی با قطر برای جام جهانی استفاده کنیم.
سبحانی به این پرسش که پیش از آغاز جام جهانی چه توافقاتی می‌توانست بین ایران و قطر صورت گیرد تا از ظرفیت‌های ایران نیز در این رویداد جهانی استفاده شود، این گونه پاسخ داد: «توافقات خوبی بین ایران و قطر وجود دارد و از طرف قطری‌ها مانعی وجود ندارد؛ باید متقاضی برای ورود به کشور ایجاد کرد. با توجه به شرایط فعلی که بعضی از کشورها از شهروندانشان خواسته اند به ایران نیایند بنابراین این موضوع روی تقاضای حضور گردشگران جام جهانی به ایران تاثیر می گذارد.»
سفیر سابق ایران در قطر ادامه داد: «برای مثال این ظرفیت در منطقه آزاد کیش وجود داشت که چند تیم تمرین های نهایی خود را در این جزیره انجام دهند اما این امر در صورتی تحقق می یافت که تقاضایی وجود داشت. مرکز بازی های آسیایی در قطر ۱۶ زمین تمرینی دارد و بسیاری از تیم ها همان زمین ها را برای تمرین انتخاب می کنند. آیا زیرساخت ایران و قطردر این مورد رقابتی است؟
وی در پایان گفت: در سال‌هایی که بنده سفیر قطر بودم و در دوران فعلی، امضای قراردادها و تفاهمنامه‌های همکاری  بسیاری را پیش بینی کرده‌ایم که اجرای آن باید به یک مطالبه تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *