تعیین سرپرست برای جزیره «پرحاشیه» با اختیارات محدود؛ پایان کار مدیرعامل 9 ماهه!

0
تجارت جهانی/ میترا جهانشاهی: در حالی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور برای پورزادی، نیروهای نزدیک به سعید محمد، حکم سرپرستی زده که اختیارات وی را محدود کرده چرا که این انتصاب موقت بخاطر تنگناهای قانونی انجام شده است. به عبارت دیگر اگر دست عبدالملکی باز بود، قطعا شخصی را راهی جزیره پر حاشیه میکرد که مورد اعتماد و امین خودش باشد.
نکته جالب اینجاست که سعید پورزادی مهم مثل مدیرعامل معزول یعنی کشاورز، اصالتا گیلانی است. پورزادی در دوران سرپرست پرحاشیه و معزول کیش یعنی لواسانی به این سمت، گماشته شد.
اما حجت اله عبدالملکی ، دبیر شورایعالی مناطق آزاد در حکم خود ، خطاب به پورزادی ، نوشته است: «بنا به اختیار حاصله و هماهنگی به عمل آمده، نظر به سوابق و تجربیات جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان “سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش” منصوب می شوید.تا انجام فرآیند انتخاب مدیرعامل جدید بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، با هماهنگی اینجانب نسبت به اداره امور سازمان اقدام و با هم اندیشی صاحب نظران و همکاران در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و سند تحول دولت مردمی نسبت به خدمت رسانی به فعالان اقتصادی و مردم و رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه نهایت اهتمام شود.»

تحلیل یک انتصاب…

به نظر می رسد منظور عبدالملکی از کلمه هماهنگی، محدود کردن اختیارات پورزادی است.بنابر محدودیت های قانونی، شخصی می تواند سرپرست منطقه آزاد شود که دست کم، عضو هیات مدیره باشد! بنابراین، عبدالملکی بخاطر منع قانونی، نتوانسته مدیرعامل بعدی را بعنوان سرپرست معرفی کند! چون اگر اینگونه می شد، تمام اسناد مالی و اداری، بدون مجوزهای قانونی، قابل امضا و صدور نبود. هر چه باشد، پورزادی از نیروهای نزدیک به دبیر قبلی شورای عالی مناطق آزاد کشور است که خودش از سمت دبیری، عزل شد! قطع به یقین، پورزادی، فقط سرپرست موقت خواهد بود و مدیرعامل، شخصی نزدیک به افکار و شیوه مدیریتی عبدالملکی خواهد بود که درستش هم همین است.

جزیره پرحاشیه؛ منطقه ای با 2 سرپرست و یک مدیرعامل در یکسال!

در دوران فعالیت دولت سیزدهم، این دومین سرپرست منطقه آزاد کیش است که منصوب می شود. ساختمان شماره 45 بلوار جردن تهران که یک جزیره جدا از ساختمان مناطق آزاد در میدان آرژانتین است در یک سال اخیر، انواع و اقسام حاشیه ها را به خود دیده است. از دوران سرپرستی نوایی لواسانی که نهادهای نظارتی حاضر به تایید او برای مدیرعاملی نشدند و دست آخر با نامه دست نویس، از سعید محمد خداحافظی کرد تا اعتراضات دنباله دار بازاریان و تجار به نحوه کار مهدی کشاورز.
اینک پس از نوایی لواسانی، سعید پورزادی دومین سرپرست کیش در یک سال اخیر، محسوب می شود. مدیریت کشاورز بر کیش هم که به تعداد انگشتان دو دست نرسید و او پس از نه ماه، چمدانش را بست تا بلیت کیش-تهران خود را اوکی کند! کشاورز پیش از آمدن به مناطق آزاد به غیر از سمت مدیریت املاک در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و پس از آن منطقه آزاد کیش، هیچگونه سمت مهمی در بخش دولت نداشت! این در حالی است که مدیران عامل منطقه آزاد کیش و اعضای هیات مدیره آن، از لحاظ پرسونال برندینگ، شخصیت هایی غالباً معتبر و معروف بوده اند. از جمله علی اصغر مونسان که پس از کیش به وزارت رسید!

کدام گزینه ها روی میز هستند!

بر اساس انچه که تحقیقات و جستجوهای تجارت جهانی نشان می دهد، گزینه های محدودی برای منطقه آزاد کیش مطرح هستند؛ از جمله «میم.الف» یکی از همکاران و مدیران نزدیک به عبدالملکی که فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق و علامه است. وی، شانس اول تصدی پست مدیرعاملی منطقه آزاد کیش محسوب می شود. همچنین گفته می شود که مهدی دوستی، استاندار فعلی هرمزگان هم از دیگر گزینه های مدیرعاملی منطقه آزاد کیش است.
چند نفری دیگری هم لابی های خود را برای جزیره پرحاشیه آغاز کرده اند که شانس شان نسبت به دو گزینه اول، پایین است؛ با این حال، امکان دارد که تا دقیقه نود  نفر دیگری بعنوان مدیرعامل بعدی منطقه آزاد کیش، معرفی شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *