تغییر 7 رئیس کل بانک مرکزی در 15 سال وافزایش 4 هزار درصدی نرخ دلار!

0
تجارت جهانی: خبر کوتاه بود؛ در جلسه هیات دولت، با استعفای علی صالح‌آبادی، موافقت و «محمدرضا فرزین» به عنوان رییس کل بانک مرکزی معرفی شد.
امروز پنجشنبه، در حالی که مطابق تقویم، خبری از برگزاری جلسات روتین هیات دولت نبود، ناگهان خبری رسانه ای شد که  در پایان جلسه هیات دولت با تقدیر از تلاش‌های علی صالح‌آبادی در دوران ریاست کل بانک مرکزی با استعفای وی موافقت و  محمدرضا فرزین به‌عنوان رییس کل بانک مرکزی معرفی شده است.
محمدرضا فرزین دکترای اقتصاد دارد و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است.
بررسی عملکرد صالح آبادی در ۱۵ ماه گذشته نشان می‌دهد که اقدامات وی در زمینه‌ کنترل رشد نقدینگی، تورم و انضباط بخشی به عملکرد بانک‌ها ، نتیجه بخش نبوده است.
اکنون که اقدامات صالح آبادی به بن بست رسیده، یا خودش تقاضای استعفا کرده یا مجبور به استعفا شده ولی در صورت مساله فرقی ایجاد نمی شود چرا که او مجبور شد در ایستگاه دلار 44 هزار تومانی ، از قطار دولت پیاده شود!
او در اظهارات خود در پارلمان در آبان ماه به تأثیر جنگ اوکراین بر تورم جهانی در اکثر کشورها اشاره کرد و وعده‌  ایجاد آرامش در بازار و مقابله با دلالان را داد؛ با وجود این اظهارات صالح‌آبادی برای نمایندگان، مجلس قانع‌کننده نبود و تعدادی از نمایندگان از عملکرد دولت و وی در حوزه نرخ ارز انتقاد کردند. تا جایی که عبور قیمت دلار از مرز ۴۴ هزار تومان، موجب استعفای وی از ریاست کل بانک مرکزی شد.
با توجه اینکه بخش زیادی از انتقادات وارد شده به صالح آبادی در زمینه‌  رشد نرخ ارز بود، بنظر می‌رسد اولین اولویت محمدرضا فرزین تثبیت بازار ارز خواهد بود و با توجه به سوابق مسئولیتی وی در حوزه اقتصاد و ارزش‌گذاری پول ملی در چند روز آینده شاهد شوک موقتی و کوتاه مدت در بازار ارز باشیم.
افزایش نرخ ارز قطعا به نفع صادرکنندگان و به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود اما آنچه مبرهن و روشن است، رفت و آمد اشخاص به ساختمان آبی رنگ خیابان میرداماد، نمیتواند مشکلی را حل کند چرا که اگر این طور بود باید نرخ دلار با رفتن شیبانی، مظاهری، بهمنی،سیف و همتی، پایین می آمد نه اینکه از 900 تومان سال 1386 به 44000 هزار تومان (بازار آزاد) در  زمستان سخت 1401 برسد. تحلیل این رفتن و آمدن های رییس کل ها نشان می دهد که در عرض پانزده سال، 4788 درصد، نرخ دلار افزایش یافته است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *