تحولات آذربایجان و ارمنستان، ترانزیت کالا از ایران را با مشکل روبه رو خواهد کرد

0
تجارت جهانی/ محیا حق وردی لو:
کارشــناس آمریکا و اروپــا درگفتگو با خبرنگار تجارت جهانی گفت: با توجه به روابط نزدیک ترکیه و آذربایجان، پیمان برادری بین این دو ایجاد شده است. علی بیگدلی افــزود: اردوغان در سال ۲۰۰۷ که برای نخستین بار به نخست وزیری رسید، اعلام کرد که قصد دارد اقتصاد ترکیه را از مرتبه ۱۷ به مرتبه ۱۲ برساند؛ همچنین در انتخابات اول گفت تلاش میکند تا ترکیه را عضو اتحادیه اروپا کند و بازار اتحادیه اروپا به سوی ترکیه باز شود. وی خاطرنشان کرد: نخست وزیر پیشین فرانسه در کمسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا، اتحادیه مسیحی می‌باشد و بنابراین جایی برای مسلمانان وجود ندارد و این اولین شکست اردوغان محسوب شد.
کارشناس آمریکا و اروپا از تلاش بعدی اردوغان خبر داد و عنوان کرد: در مرحله دوم، اردوغان به سمت سرزمین های عربی که قبل از سرنگونی خالفت عثمانی در اختیار ترکیه بود، رفت؛ اما در آنجا هم خیلی موفق نبود.
علی بیگدلی با بیان اینکه درگیر اردوغان با ســوریه او را بیشتر از دنیای عرب دور کرد، گفت: مسیر سوم اردوغان این بود که از طریق آذربایجان بتواند یک خط زمینی به سمت آسیای مرکزی (افغانستان، پاکستان تا چین) ایجاد کند؛ به همین دلیل یک مانور مشترکی بین آذربایجان و پاکستان در دریای خزر به وجود آمد که تعجب دنیا را برانگیخت. وی اضافه کرد: این مانور مشترک در شرایطی ایجاد شد که طبق قرارداد میان کشورهای ساحلی دریای خزر، هیچ کشور خارجی حق ورود به دریای خزر برای مانور نظامی را نداشت. کارشناس آمریکا و اروپا هدف ترکیه را ایجاد یک خطی از طریق آذربایجان و دریای مازندران، به سمت آسیای مرکزی عنوان کرد و افزود: ترکیه با ایجاد این مسیر منطقه آسیای مرکزی را پوشش می‌دهد؛ همچنین این خط را از شمال افغانستان به پاکستان و درنهایت به سمت چین ادامه میدهد، برخی گفته اند که این مسیر، جاده ابریشم ۲ است.
علی بیگدلی تصریح کرد: با محقق شدن این مسیر، ترکیه میتواند بازارهای جدیدی را به سمت کالاهای خود ایجاد کند؛ این مسیر از قره باغ عبور خواهد کرد، در واقع از مرز شمالی ایران میگذرد و ارتباط ایران را با گرجستان، آذربایجان و ارمنستان با مشکل مواجه خواهد کرد و حتی مانع رفت کامیون های ترانزیتی ایران به اروپا خواهد شد. وی ادامه داد: طراحی اولیه این مسیر فراهم شده است؛ اگر عملیات اجرای ساخت این مسیر فراهم شود کاملا به ضرر ایران خواهد بود و ارتباط ما را از منطقه قفقاز و قره باغ قطع خواهد کرد و کاملا به نفع ترکیه و هم‌پیمانانش خواهد بود.کارشناس آمریکا و اروپا وضعیت فعلی آذربایجان و ارمنستان را خاکستری عنوان کرد و افزود: این دو کشور نمیتوانند سایه جنگ را با توجه به این طرح و مسیر از خود دور کنند. علی بیگدلی از مسدود شدن راه ارتباطی ایران با ارمنستان خبر داد و گفت: این جاده از پایین دست ارمنستان عبورخواهد کرد تا به آذربایجان برسد، بنابرایــن راه ارتباطی ارمنستان با ایران هم بسته خواهد شد و همین دلیلی بر عدم رضایت ارمنستان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *