شماره گذاری خودروهای منطقه آزاد در سرزمین اصلی!

0
در حالی که هفته پیش خبری مبنی بر بازگشت رویه قبلی مناطق آزاد برای ورود خودرو منتشر شده بود، وزیر صمت امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه دولت اعلام کرد که ورود خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، مجاز و شماره گذاری این خودروها با ضوابط و جزییات جدید، به زودی اطلاع رسانی می شود!
به گزارش تجارت جهانی ، فاطمی امین که وعده های وی درباره حذف لاتاری خودرو، محقق نشد، اینک برای افزایش عرضه خودرو در کشور، می خواهد خودروها را از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، جابجا کند در حالی که به گفته ساکنان مناطق آزاد، کمبود خودرو در مناطق هفتگانه، وجود دارد.
از سوی دیگر، یکی از نمایندگان پارلمان هم خبر داده که ورود خودروهای زیر پنج سال به کشور، مجاز خواهد شد.
اینکه چرا واردات بصورت مستقیم به سرزمین اصلی انجام نشود و مسیر پیچده واردات از مناطق آزاد در دستور کار قرار گرفته، دستاورد جدیدی محسوب می شود! اگر استدلال، ورود خودروهای دست دو باشد، نحوه ارزش گذاری و حتی خود این جابجایی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، احتمالا محل جدید دلال بازی و مافیا بازی شود اما اگر واردات خودروهای صفر کیلومتر، در دستور کار باشد، آن وقت باید گفت چرا این کار مستقیما به سرزمین اصلی انجام نمی شود و این بروکراسی اضافه، به چه منظوری است؟
حالت سوم ، دور زدن قانون است؛ تکلیف قانون بودجه برای واردات خودرو در سال آینده، مشخص شده است بنابراین هم زمان با رفع محدودیت واردات خودرو به مناطق آزاد، احتمالا قانون بودجه، دور زده خواهد شد و خودروها ابتدا به مناطق آزاد و از آنجا بصورت غیرمستقیم وارد سرزمین اصلی خواهند شد.
البته برخی کارشناسان هم امروز در تحلیل گفته های فاطمی امین گفتند که احتمالا شماره گذاری خودروها، بصورت محدودیت زمانی خواهد بود و مثلا شش ماه با پلاک سرزمین اصلی و شش ماه هم با پلاک منطقه آزاد، تردد خواهند داشت. باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده، جزییات این پروژه اعلام شود تا خیال دلالان بازار خودرو برای ترسیم نقشه و انتقال دلال بازی به مناطق آزاد برایشان، روشن تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *