ترمیناتور و اردوغان

0

این روزها، متاسفانه مردم ترکیه، یکی از وحشتناک ترین زلزله های تاریخ را پشت سر می‌گذارند؛ زلزله ای که شاید ارکان قدرت در آنکارا را نیز به زیر آورد و تمام معادلات را عوض کند. این زلزله شاید بیش از این یک بلای طبیعی باشد، قطعا سال ها اقتصاد ملی تُرک ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بازسازی ترکیه، چند سالی زمان خواهد برد و درآمدهای حاصل از توریسم، قطعا کاهش خواهد یافت.
ترکیه تازه پس از سه سال «اثرات کرونایی» (Corona effects) فرصت بازآفرینی درآمدهای توریستی را پیدا کرده بود که با این زلزله، احتمالا کمی نقشه راه، دچار تغییر شود.
از سوی دیگر، ترکیه در طول یک سال اخیر، رقم های تورمی بی سابقه ای را تجربه کرده بود که گاهی ارزش لیر را آنقدر پایین می آورد که مردم نسبت به آینده، امیدشان را از دست می دادند. حالا معادله «تورم-زلزله» شاید آرزوی اردوغان برای ماندن در قدرت را کمرنگ و شاید حتی ناشدنی کند. مردم ترکیه از گرانی، عصبانی هستند همان طوری که خیلی از آنها از اینکه اردوغان از سال 2003 تا 2023 به مدت بیست سال در قدرت بوده، خسته شده اند. از یاد نبریم، که خود اردوغان بخاطر زلزله سال 1999 و بی لیاقتی دولت وقت، موفق شد پیروز انتخابات شود. او برای ماندن در قدرت، انواع و اقسام تغییرات قانونی را ایجاد کرده تا بدون مشکل از نخست وزیری به ریاست جمهوری برسد و «آک‌ سارای» تکان نخورد. اما حالا، داستان فرق کرده است؛ زلزله شاید کاخ مجلل ریاست جمهوری را تکان نداده باشد اما پایه های قدرت اردوغان، به شدت لرزیده است. اگر معجزه ای رخ ندهد، تورم و خرابی زلزله همچون شخصیت ترمیناتور، اردوغان را شکست خواهد داد و ترک ها پس از بیست سال، شخص دیگری را در راس حکومت خواهند دید. تورم نزدیک به 60 درصد در فوریه سال 2023، موضوعی مهمتر و مخرب‌تر از زلزله هفت ریشتری است. شاید بهتر باشد آقای رجب پاشا، دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نشود و بعنوان یک رهبر کاریزماتیک، باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *