عقب ماندن ایران در رقابت‌های بندری خاورمیانه در مقابل رقبایی چون امارات، عمان، کویت، قطر و عربستان؛ چگونه بلیت چابهار ، سوخت!

0

تجارت جهانی: بندر چابهار كه تاسيس آن به عنوان نخستين بندر اقيانوسي ايران از دهه ۱۹۷۰ آغاز شده‌ بود، بارها با توقف و كندي مواجه شده است. چابهار كه در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران در دهه ۱۹۸۰ به عنوان يكي از بنادر غربی ايران براي دور كردن هاب تجارت خارجي ايران از ميدان جنگ مورد استفاده قرار مي‌گرفت، سال ۲۰۱۶ موضوع توافقنامه ايران و هند براي توسعه يك كريدور تجاری براي اتصال اقيانوس هند به افغانستان و آسياي ميانه قرار گرفت.

در طول ۷ سال گذشته هند به بهانه تحريم‌ها، به‌رغم دريافت معافيت از آمريكا براي استمرار پروژه چابهار، توسعه اين بندر را متوقف كرده است. پروژه‌های لجستيك براي اتصال خط‌آهن از اين بندر به زاهدان و پس از آن خط‌آهن سراسري ايران، تاكنون عملي نشده است و بعد از خروج ايالات‌متحده امريكا از افغانستان و واگذاري حكومت افغانستان به گروه شبه‌نظامي طالبان، تمايل هند به استفاده از اين بندر براي تجارت با افغانستان هم به شكل چشمگيري كاهش پيدا كرده است./روزنامه اعتماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *