مات شدن کیش با مدیران چند ماهه!

0

تجارت جهانی/ زهرا مددی: منطقه آزاد کیش یکی از مناطق هفت‌گانه ایران است که در استان هرمزگان قرار داشته و از سال ۱۳۷۲ احداث شده‌است. اهداف و مأموریت‌های این منطقه در وهله اول به صنعت گردشگری و امکانات رفاهی برای جذب گردشگر و فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با آن تنظیم شده‌است. با وجود این‌که این منطقه شرایط نسبتاً مطلوبی در جذب گردشگر ایرانی دارد، اما با مشکلات متعددی مواجه است. فروش زمین، واردات بی‌رویه و شرکت‌های ثبت‌شده که تنها به قصد معافیت مالیاتی ثبت شده‌اند بخشی از مشکلات منطقه است. در حال حاضر بخش مدیریتی منطقه هم با مشکلاتی مواجه است و از ۱۸ ماه گذشته چهار فرد به‌عنوان مدیرعامل در منطقه منصوب شدند. تجارت جهانی در مورد وضعیت مدیریت و مشکلات منطقه کیش با رحمان سادات نجفی، مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش گفتگو کرده‌است که در ادامه متن را می‌خوانید…

نظر شما درباره عملکرد تیم مدیریتی منطقه آزاد کیش چیست؟

مدت‌هاست که از روی کار آمدن دولت جدید منطقه آزاد کیش در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برد و متأسفانه وضعیت مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره در این منطقه نامشخص است. این تصمیمات و نابسامانی‌ باعث ایجاد مشکلات و اخلال در عملکرد منطقه آزاد شده‌است.

علت تغییر مدیران پی در پی در منطقه چیست؟

گرفتار بودن اقتضای کشور ماست. هر دولتی در زمان روی کار آمدن با توجه به ایدئولوژی و سلیقه متفاوتی که دارد تعویض مدیران را آغاز می‌کند و مدیران در همه سطوح کشور را تعویض میکند. این موضوع بر سبک کلی مدیریت کشور و همینطور منطقه آزاد کیش اثرگذار بوده‌است.
درحالی که مناطق آزاد در کشور به‌عنوان یکی از ارزشمندترین و اثرگذارترین پروژه‌های ملی هستند، اما در طی ۳۰ سال ملی بودن در این مناطق مورد توجه حکمرانان قرار نگرفته است. علاوه براین نظام جمهوری اسلامی برای مدیریت مناطق آزاد، افرادی را تحت تعلیم قرار نداده است و افرادی که در این جایگاه قرار می گیرند تسلط و علم کافی بر مدیریت مناطق ندارند و در نتیجه نمی‌توانند عملکرد مطلوبی دااشته باشند. درحالی که برای عملکرد مطلوب می‌توان از افرادی که در ارکان سازمانی مناطق آزاد حضور دارند و طی سال‌ها فعالیت در جایگاه‌های مختلف توانایی، مهارت و تجربه فعالیت در مناطق آزاد را پیدا کرده و با قوانین آنجا آشنا می‌شوند بهره مند شد تا عملکرد و کیفیت مطلوبی داشته باشیم. در حقیقت باید به ارتقاء نیروی درون سازمانی که سال‌ها در سازمان‌های منطقه حضور دارند و در لایه‌های میانی فعالیت می‌کنند توجه بیشتری کرد و این افراد را در اولویت بیشتری برای مدیریت قرارداد.

عملکرد منطقه آزاد کیش را چطور ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد سازمان به نسبت حضور منظم و ثبات افراد دارای فرازوفرود هایی است و در مقاطعی که با ثبات مدیریتی در منطقه مواجه بودیم و مدیران به ظرفیت‌ها و قوانین تسلط کافی داشتند، عملکرد مطلوبی در منطقه وجود داشت اما از زمان دولت سیزدهم که در حال حاضر چهارمین مدیرعامل در منطقه حضور دارد، شاهد هیچ دستاوردی در منطقه نبوده ایم. در حقیقت با وجود مدیرانی که صرفاً چند ماه در سکان خود قرار می‌گیرند نمی‌توان توقع و انتظار هیچ دستاوردی برای منطقه داشت، بلکه همانطور که شاهد هستیم روزبه‌روز اوضاع وخامت بیشتری پیدا خواهد کرد.
طبیعی است که همه مدیران عامل با هدف خدمت در جایگاه خود حضور دارند، اما لازم است تا کیفیت، تجربه، مهارت و زمان کافی برای انجام فعالیت‌های مدیر وجود داشته باشد که در قانون، سه سال برای آن‌ها پیش‌بینی‌شده شده‌است و ظرف سه سال یک فرد باید برنامه‌های خود را اجرایی کند.
مدت زمان حضور در یگ جایگاه در بهبود کیفیت عملکرد اثر گذار است و زمانی‌که فرد در جایگاه خود زمان بیشتری حضور داشته باشد کیفیت عملکردی بهتری هم خواهد داشت اما در سال‌های اخیر شاهد ثبات مدیریتی نبودیم و این بی‌ثباتی بسیاری از ظرفیت‌های ملی و ظرفیت‌های منطقه را که در رشد اقتصاد و بالا بردن سطح درآمد ملی اثرگذار است را از بین می‌برد. “از طریق این رسانه از دولت درخواست می‌کنیم که توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد و از فرصت باقی‌مانده دولت سیزدهم برای تعیین مدیران لایق بهره‌مند شود.

آیا این شرایط بر زندگی مردم اثرگذار بوده‌است؟

کاملا اثرهای این موضوع بر زندگی ساکنان کیش مشهود است. جزیره کیش یک شهر مانند سایر شهرهای کشور نیست، بلکه اکثر ساکنان این منطقه فعالان اقتصادی هستند و هنگامی‌که بی‌ثباتی در مدیریت وجود داشته باشد، ارکان و تمام فعالیت های سازمان، روند عادی خود را از دست می دهد و به تبعیت از آن بر چرخه اقتصادی ساکنان شهر و درنهایت کشور اثرگذار خواهد بود. این موضوع بر زندگی مردم بسیار اثر گذاشته و شرایط را برای آن‌ها سخت کرده‌است.

فکر می‌کنید این تعویض‌ها چه زمانی به پایان می‌یابد؟

ما صرفا به‌عنوان بخش خصوصی نظر خود را اعلام می‌کنیم و توانایی تغییر در اوضاع را نداریم اما باید صحبت ها و عقاید اط طرف مسئولان کشوری شنیده شود و تا زمانی که دقت کافی بر این موضوع و جایگاه حساس و مهم نباشد شرایط تغییر نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *