تحلیل فَکت‌های معاون اقتصادی ارس درباره میزان تولیدات مناطق آزاد؛ علی نوید، ناخواسته، چه دروغ‌هایی را بر ملا کرد!؟

0

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و معرفی تولیدات ارس در شهر کاپان ارمنستان، گفته است: «ارس در ۱۲ خوشه صنعتی و با قریب به ۲۵۰ واحد صنعتی و با تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بیش از ۸۰ درصد تولید مناطق آزاد در نیمه دوم سال گذشته را به خود اختصاص داده است.‌‌»

این صحبت‌های آقای نوید به این معناست:
۱/ارزش کل محصولات تولیدی شش منطقه آزاد اروند، انزلی، چابهار، ماکو، کیش و قشم حدود ۶۰ میلیون دلار است.

۲/ میزان کل محصولات تولیدی ۶ منطقه آزاد چابهار، کیش، قشم، اروند، انزلی و‌ ماکو حدود ۶۰ هزار تُن است.

۳/ بصورت میانگین هر تُن محصول تولیدی در مناطق آزاد، حدود هزار دلار (۵۵ میلیون تومان) ارزش دارد.
۴/ شش منطقه آزاد فقط می‌توانند بیست درصد کل تولیدات مناطق آزاد را انجام دهند!

۵/ یعنی باید بپذیریم با سیصد میلیون دلار (در نیمه دوم سال ۱۴۰۱) ارزش تولیدات و فرض اینکه کل آن صادر شده است ، ششصد میلیون دلار تولید در منطقه آزاد ارس اتفاق افتاده است؛ پس بیست درصد مابقی مناطق آزاد دیگر، می شود به عبارتی : ۱۲۰ میلیون دلار! پس کل تولیدات مناطق آزاد کشور می شود حدود ۷۲۰ میلیون دلار! حالا صادرات بیش از یک میلیارد دلاری در مناطق آزاد از کجا آمده است؟

۶/ اگر هشتاد درصد تولیدات و صادرات مناطق آزاد در ارس اتفاق می‌افتد، چرا شش منطقه دیگر وجود خارجی دارند!؟ مثلا اروند کجای معادلات مناطق آزاد است؟

۷/ اگر فرض را بر این بگیریم که کل تولیدات و صادرات ۶ منطقه آزاد چابهار، کیش، قشم، ارس، اروند و ماکو در یک سال طبق صحبت‌های «نوید»، ۱۲۰ میلیون دلار است پس میزان واردات آنها قطعا دو‌برابر صادرات است؛ این به معنای آن است که ترازی تجاری آنها منفی است؟!

۸/ آیا واقعیت این است که ارس، جور تمام مناطق آزاد را می‌کشد!؟ اگر ارس نباشد آیا شش منطقه آزاد دیگر، حرفی برای گفتن ندارند؟

۹/ چرا محسن نریمان را دبیر شورای عالی مناطق آزاد نکردید؟

۱۰/ شش منطقه آزاد دیگر را تعطیل کنید ؛ مگر فلسفه مناطق آزاد ، تولید و صادرات نیست؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *