برلوسکونی؛ شوونیستِ شمالی و ترامپِ ایتالیا بود

0

تجارت جهانی/ زهرا مددی: سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر اسبق ایتالیا چند روز پیش درگذشت؛ او اساسا یک سرمایه‌دار رسانه‌ای و صاحب شرکت بود. تجارت جهانی درباره مروری کوتاه بر زندگی سیاسی آقای برلوسکونی با ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر پیشین ایران در ایتالیا  به گفتگو پرداخته که در ادامه متن ان را می خوانید…

۱/سبک سیاسی برلوسکونی در زمان نخست وزیری وی چگونه بود؟

در زمانی که جریان چپ در ایتالیا به طور کامل جمع شده بود آقای برلوسکونی سمت نخست وزیری ایتالیا را داشتند.
در دوره نخست وزیری خود روابط ویژه ای با جریانات دست راستی و حزب پورس دارا  بود و یک نگاه شووینیستی در حوزه داخلی داشت.
مبنای کار و ثروت آقای برلوسکونی، فعالیت در منطقه شمال ایتالیا بود ،افرادی که در شمال ایتالیا قرار دارند  احزاب دست راستی یا سبقه فاشیستی دارند.
یکی از ویژگی های قابل توجه آقای برلوسکونی  شباهت وی به اقای ترامپ بود،او به دلیلی  عدم رعایت نورم های اخلاقی و دیپلماتیک محکوم و از سمت نخست وزیری برکنار و مجازات رفتگری در خیابان ها  به وی متحمل شد.
آقای برلوسکونی تیم فوتبال داشتند که در راستای منافع و سود شخصی خودش بود و منافع ملی را در ذیل منافع شخصی خود تعریف می‌کرد.

۲/فعالیت های رسانه ای برلوسکونی در شرکت رسانه ای مدیاست چگونه بود؟

مدیاست مساله ای مهم  و بستری بود تا تبلیغ هایی را در راستای  قدرت و منافع شخصی اش  و همچنین حزب خود به کار ببرد. مدیاست در عرصه سیاست بسیار تعیین کننده است و چون ثروت بسیاری داشت میتوانست از این ارتباط به خوبی بهره بگیرد
لذا فعالیت های او در حوزه فوتبال،  مدیاست ،کارخانه هایی که داشتند و حتی فروش  معاملات و خودرو ، پرستیژی بود تا در اهداف سیاسی او پیش برنده باشد.

۳/آیا برلوسکونی بعنوان یک فرد کاریزماتیک در ایتالیا شناخته می‌شود؟

در ایتالیا مردم دو دسته هستند یک جریان دست چپی و احزاب سوسیالیست و از این قبیل و دسته دیگر دست راستی با رویکرد های فاشیستی ،ضمن اینکه در ایتالیا شمالی ها خود را جدا از میانه و مناطق جنوبی میدانند به طوری که معتقد هستند شمال باید جدا از جنوب باشد.
او به نمایندگی از نظام سرمایه داری (نماینده مافیای ثروت) و قدرت که عمدتا در  شمال هستند فعالیت میکرد  لذا با وجود اینکه فعالیت هایی در راستای سیاست داشت اما به لحاظ اجتماعی  وجهه مطلوبی نداشت و از قضا  دوره تیره‌ای را برای ایتالیا رقم زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *