دستور پوتین برای تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا / به ثمر نشستن توافق روحانی با اوراسیا

0

بشری حسین‌زاده/ تجارت جهانی:
با دستور رییس جمهور روسیه و صدور فرمانی اجرایی تا پیش از یازدهم دی‌ماه ۱۴۰۲، منطقه آزاد تجاری آزاد با حضور روسیه، ایران ، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان تشکیل می‌شود.
ابتکار این طرح از سوی مسکو ارائه و با تشکیل مناطق آزاد بین کشورها ، بصورت دوجانبه مخالفت شده است؛ مردان اقتصادی پوتین توصیه کرده‌اند که یک منطقه آزاد تجاری بین همه اعضای اوراسیا در یک نقطه مشترک ایجاد شود.

توافقنامه منطقۀ آزاد تجاری بین ایران و اوراسیا در مراحل نهایی قرار دارد

خبرگزاری تاس روسیه، روز دوشنبه ١۹ ژوئن (۲۹ خرداد)، به نقل از الکسی اورچوک معاون نخست وزیر این کشور گزارش داده است که توافقنامه منطقه آزاد تجاری بین ایران و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تا پایان سال جاری نهایی می‌شود.

روحانی در فروردین ۱۴۰۰:
اولین منطقه تجارت آزاد را با کشورهای اورآسیا، تشکیل می‌دهیم

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دهم مهر ۱۳۹۸ طی سخنانی در دهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی 8 که به صورت مجازی و به میزبانی بنگلادش، رئیس دوره‌ای این سازمان برگزار شد، گفت: در حوزه همگرایی و تعاملات تجاری در حال پی‌ریزی بنیان‌های منطقه‌ای تجارت آزاد با کشورهای همسایه می‌باشیم و لذا بزودی اولین منطقه تجارت آزاد را با کشورهای حوزه اورآسیا، شکل خواهیم داد.

روسیه اعلام کرده که با هند، امارات،اندونزی و مصر هم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در حال رایزنی و تبادل نظر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *