حضور پررنگ هندی ها در منطقه آزاد ماکو

0

تجارت جهانی/ نورا نیاورانی: منطقه آزاد ماکو یکی از مناطق آزاد تجاری صنعتی واقع در استان آذربایجان غربی، وسیع ترین منطقه ازاد در ایران و دومین منطقه ازاد پس از شانگهای چین است. این منطقه در راستای اهداف توسعه و رشد اقتصادی در سال 1389 تصویب شد. ماکو به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، به عنوان شاهراه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و اروپا قرار دارد و با داشتن مرز بازرگان به یکی از فعال ترین مناطق در صادرات تبدیل شده است. به طوری که در سال 1401 به تراز تجاری مثبت 2 میلیارد و 924 میلیون دلار رسیده است. تجارت جهانی در زمینه عملکرد و برنامه های ماکو با حسین گروسی، مدیرعامل منطقه ازاد ماکو گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید…

چگونه منطقه آزاد ماکو موفق شده در سال ۱۴۰۱  به صادات ۳/۵ میلیون دلاری و واردات ۶۷۶ میلیون دلاری دست یابد و تراز تجاری مثبت ۲/۸ میلیارد دلاری را به ثبت برساند؟

بالابودن سطح صادرات کشور نسبت به واردات یعنی داشتن تراز مثبت در تجارت، مستلزم وجود سرمایه گذار و جذب سرمایه گذاری است. فلسفه و هدف اصلی مناطق آزاد نیز جذب سرمایه و سرمایه گذاری خارجی در کشور و بالابودن صادرات بر میزان واردات کشور است. این منطقه با توجه به اینکه دروازه صادرات به اروپا، آسیا، آسیای میانه و ترکیه است، دارای صادراتی بیش از واردات است. در حال حاضر بزرگترین باغ مکانیزه مدرن برای کشت گردو و پسته به مساحت دو هزار هکتار آغاز شده و طبق برنامه ریزی های انجام شده ظرف سه سال آینده بیشترین استفاده از این محصولات برای صادرات را در منطقه خواهیم داشت که این روند در مثبت کردن بیشتر تراز تجاری و اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری و دستگاه های مختلف بر آن تاکید دارند، اثرگذار خواهد بود. تحقق بند 11 اقتصاد مقاومتی به سمت صادرات از طریق باغ های مدرن، گلخانه های هیدروپونیک، دامداری های سبک و سنگین در برنامه ریزی های منطقه ماکو به طور جدی دنبال می شود تا میزان صادرات را بیش از پیش افزایش دهیم.

سرمایه گذاری های خارجی در منطقه در چه حوزه ای فعالیت می کنند؟

بله در حال حاضر کارخانه کابی آلیاژ که سرمایه گذارانی از کشور هند هستند و در زمینه فولاد فعالیت می کنند و شرکت هایی از کشور ترکیه که در زمینه پوشاک و نساجی فعالیت می کنند در این منطقه حضور دارند.

در حال حاضر هدف گذاری صادراتی شما در سال ۱۴۰۲ چگونه است؟

در حال حاضر 32 معدن که فرصت های سرمایه گذاری هستند. در صورتی که معدن ارتقا یابد و از ماشین الات پیشرفته در ترابری معادن و مکانیزه کردن کشاورزی استفاده شود این میزان از صادرات و سرمایه گذاری افزایش می یابد. همچنین ایجاد باغ های مدرن با نهال های اصلاح شده در حجم بسیار بزرگ حدود 2000 هکتار نیز از برنامه های ماکو در سال 1402 است. افزایش جذب سرمایه گذاری در شیلات نیز برنامه مهم دیگر در منطقه است و فرصت ها و امکانات خوبی برای سرمایه گذاری و پرورش انواع آبزیان مانند شاه میگو و ماهی سوف به عنوان ماهی منحصر به فرد ارس، پیش بینی شده و از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در منطقه دعوت می شود. هدف گذاری بسیار مهم منطقه در سال 1402 در موضوع لجستیک است؛ کریدور میانی یکی از کریدور های مهم است که توانایی اتصال ایران به چین را دارد. در برنامه های امسال بحث لجستیک ترکیبی از سرخس به بهنان در تبریز و از بهنان به چشم ثریا که مرز ایران و ترکیه است ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *