تناقض در آمار اعلامی منطقه آزاد ارس!/ آقای نوید، ارزش تولیدات بیشتر شده یا تاثیر تورم را آمار می‌دهید؟

0

تجارت جهانی / بشری حسین‌زاده: در حالی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس از صادرات قطعی این منطقه به میزان ۴۳ میلیون دلار در بهار ۱۴۰۲ سخن گفته، که کل صادرات انجام شده از گمرکات منطقه آزاد ارس یعنی مجموع نوردوز، جلفا و خدا آفرین، حدود ۷۲ میلیون دلار به ثبت رسیده است!
به گزارش تجارت جهانی، این به آن معناست که شصت درصد صادرات انجام شده از منطقه آزاد ارس، متعلق به تولیدات این منطقه است و فقط چهل درصد آن مربوط به سایر نقاط کشور می‌شود!

از طرف دیگر، کل ارزش تولیدات منطقه آزاد ارس در سه ماهه نخست ۱۴۰۲، بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است! یعنی با دلار بازار آزاد؛ ۱۰۰ میلیون دلار!
تحقیقات تجارت جهانی نشان می‌دهد که ارزش تولیدات منطقه آزاد ارس در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.

اگر نرخ دلار را عاملی دخیل در قیمت تمام شده متصور شویم، آنگاه با قیمت دلار ۲۵ هزار تومان سال ۱۴۰۰ به این نتیجه می‌رسیم که ارزش تولیدات نه تنها افزایش نیافته باکه کاهش هم یافته است و فقط این تورم حاصل از نرخ ارز است که ارزش تولیدات را در بهار ۱۴۰۲ ، افزایش داده است. بازی با اثر تورمی بر روی ارزش تولیدات منطقه آزاد، بیشتر به این خروجی می‌رسد که خودمان را گول بزنیم!
بگذارید مثال بزنیم؛ دستمال مرطوب بانیو در سال ۱۴۰۰ به قیمت ۱۴ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسید و اکنون بیش از ۴۷ هزار تومان قیمت دارد!
یا قیمت ارس باتری برنا در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۷۵۰ هزار تومان بوده و اکنون به بیش از ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است؟ آیا این تورم چند برابری به معنای افزایش ارزش تولیدات است؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *