احیای برجام، قیمت دلار را پایین می‌آورد

0

تجارت جهانی/ زهرا مددی: بازار دلار توسط بانک مرکزی اداره می‌شود و پیش بینی قیمت دلار در بلند مدت به سیاست های دولت و بانک مرکزی بستگی دارد.

پیش بینی بنده این است که اگر بانک مرکزی بتواند به همین شیوه ارز مورد نیاز را تامین کند، تفاوت بین دلار آزاد و دولتی در همین حدود قیمت باقی خواهد ماند. در صورت اقدام به تغییر سیاست‌ها و عدم پرداخت دلار از طریق کارت ملی و با توجه به دریافت ارز واردات از بانک مرکزی، شرایط متفاوت خواهد بود. اما تصور من این است که تغییرات محسوسی اتفاق نخواهد افتاد.

احیای برجام اثر بسیار مثبتی بر نرخ ارز خواهد داشت و در صورت احیای برجام با کاهش نرخ دلار مواجه خواهیم بود، البته که اثرات بلند مدت و کوتاه مدت آن زمان بر خواهد بود. اما باید توجه داشت که احیای برجام با شرایط و اگر های زیادی مواجه است اما قطعیت، اثر کاهشی برجام بر نرخ ارز است. اینکه بانک مرکزی نیز نرخ خود را پس از احیای احتمالی برجام کاهش دهد به سیاست گذاران بستگی دارد؛ به این دلیل که بانک مرکزی توانایی کاهش محسوس نرخ ارز را به دلیل کسری بودجه دولت ندارد. بازار آزاد تعیین کننده نرخ ارز آزاد نیست بلکه بانک مرکزی هدایت کننده بازار آزاد ارز تاکنون بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *