سقوط مناطق آزاد در پوستر دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برای دومین نمایشگاه!/ گاف‌های یک پوستر ساده!

0

تجارت جهانی/ زهرا سلیمی، کارشناس ارشد گرافیک: پوستر تعبیه شده برای دومین نمایشگاه مناطق آزاد در مشهد مقدس، حاوی چندین اشتباه و راهبرد غلط است.
۱/ عبارت «مناطق آزاد» بصورت عمودی از بالا به پایین نوشته شده و بیشتر تداعی کننده سقوط است؛ از این مدل حرکت نوشتاری برای پوسترهایی دارای مفاهیم بحران، استفاده می‌شود.

۲/ رنگ قرمز انتخاب شده برای کلمه مناطق آزاد بر مفهوم سقوط و بحران، می‌افزاید و گویی طراح به شکل تعمدی از این تکنیک برای نشان دادن وضعیت مناطق آزاد کشور در شرایط فعلی، استفاده کرده است.

۳/ عبارت مناطق آزاد در لابلای خطوط شلوغ استفاده شده که نشان از نوعی سردرگمی و استیصال است.

۴/عبارت رشد تولید با تکنیک «توخالی» در پس کلمه مناطق قرار گرفته که نشان می‌دهد مفهوم رشد پشت چراغ قرمز مناطق آزاد، متوقف شده است!

۵/ دود کارخانه‌ها در ذیل پوستر نیز تداعی کننده آلودگی زیست محیطی است که رنگ تیره برای آن انتخاب شده است!

۶/لوگوی شهر فرودگاهی امام خمینی(ع) هیچ ارتباطی با هفت منطقه آزاد قدیمی ندارد و طراح به خود، زحمتی نداده که همچون هفت لوگوی دیگر، کلمات منطقه آزاد را به آن اضافه کند!

۷/ لوگوی هشت منطقه ویژه اقتصادی در پایینی‌ترین قسمت پوستر و بسیار کوچک، جانمایی شده که سمبل اهمیت بسیار پایین این مناطق برای برگزارکنندگان نمایشگاه است! آنقدر لوگوها کوچک است که حتی نوشته‌های زیر لوگوها خوانده نمی‌شود و معلوم نیست کدام مناطق ویژه است!

۸/ با توجه به استفاده از مفهموم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و صادرات ، هیچ المانی چون اسکناس، نقشه ایران، کالا و … استفاده نشده است.

۹/ در صدر پوستر از عبارت شورای‌عالی مناطق آزاد استفاده شده که غلط است؛ نمایشگاه را دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد که در واقع یکی از معاونت‌های وزارت اقتصاد است، برگزار می‌کند؛ زمانی می‌شد از عبارت شورای عالی به تنهایی استفاده کرد که شخص رییس جمهور و وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد در این رویداد، حضور داشتند و برگزار کننده بودند!
مطابق مسایل حقوقی، اختیارات رییس جمهور در مناطق آزاد به وزیر امور‌اقتصادی و دارایی تفویض شده نه دبیر مناطق آزاد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *