از طریق چه راهکارهایی، ریسک‌های صادرات را به حداقل برسانیم؟

0

تجارت جهانی: ریسک‌های صادراتی، عوامل داخلی یا خارجی هستند که بر فرایند و نتایج صادرات اثرگذارند و شامل ریسک ارزی، ریسک اعتباری، قانونی، سیاسی، حمل و نقل و… می‌شود و می‌تواند پیامدهای مالی و اعتباری زیادی داشته باشند، بنابراین پیش بینی آنها دارای اهمیت زیادی است.

آگاهی از قوانین و مقررات بازار هدف
از عمده دلایل مشکلات و شکست در صادرات، عدم آگاهی از قوانین مقررات کشور هدف می باشد. برای صادرات موفق ابتدا باید تمام مقررات تجاری و بازار کشور مورد نظر برای صادرات را بررسی کنید.

مدیریت نواسانات نرخ ارز
نکته قابل توجه در بررسی تغییر نرخ ارز این است که تغییرات باید هم در کشور مبدا و هم در کشور مقصد مورد بررسی قرار بگیرد. کاهش یا افزایش ناگهانی ارز می‌تواند بر قابلیت رقابتی محصولات صادراتی تأثیر بگذارد و سودآوری را کاهش دهد. درحالی که بسیاری از صادر کنندگان این نوسانات را صرفا در کشور مبدا در نظر می‌گیرند.

بیمه نامه معتبر را جدی بگیرید!
استفاده از بیمه‌نامه‌های صادراتی می‌تواند خطرات مربوط به حمل و نقل، عدم پرداخت بدهی‌ها و سایر ریسک‌ها را کاهش دهد. همچنین بیمه‌نامه برای کالاهای پر ریسک که احتمال آسیب در طول مسیر برای آن وجود دارد مانند میوه و تره بار در صادرات حیاتی است.

داشتن اطلاعات کافی درباره فضای رقابتی در بازار هدف
نباید فراموش کنید که رقیب شما صرفا تولید کننده کالای مشابه کالای شما نیست، بلکه هر شرکتی که در راستای محصول شما فعالیت می‌کند جزو رقبای شما به حساب می‌آیند.

تنوع بازار هدف
وابستگی به یک بازار هدف می‌تواند ریسک بزرگی را به وجود آورد. بنابراین به جای تمرکز به یک مشتری، تلاش کنید تا مشتریان متعدد در فضاهای متفاوت را جذب کنید تا در صورت ایجاد مشکل با یک مشتری، تأثیر کمتری روی کسب و کار شما بگذارد.

ایجاد شراکت‌ها و توافقات
برقراری روابط و شراکت‌های استراتژیک با شرکت‌های محلی و همکاری با نمایندگان محلی می‌تواند به کاهش ریسک‌های مربوط به فرهنگ، قوانین و بازار کمک کند.

به یاد داشته باشید آموزش درباره ریسک‌های صادراتی و روش‌های مدیریت آنها می‌تواند در شناخت بهتر ریسک‌ها و اقدامات مناسب برای مقابله موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *