آموزش صادرات؛ بجای زعفران، اسپری، ریشه یا رنگ زعفران صادر کنید!

0

رضا عبدالله نام، مدرس و فعال بازرگانی:

حوزه صادرات از چند بخش مختلف تشکیل شده‌است که مهم‌ترین بخش آن، یافتن ایده صادراتی مناسب است. تولید کننده باید با توجه به کشور موردنظر ایده صادراتی کالای خود را تشخیص دهد؛ مثلاً ایده های صادرات کالای زعفران مثل اسپری زعفران، ریشه زعفران، رنگ زعفران و…

از طریق ایده یابی مناسب هم سود بیشتری به صادرکننده تعلق میگیرد و همچنین نیازسنجی صحیحی از کشور هدف انجام می شود و در نتیجه حجم تقاضا در کشور افزایش می یابد.

یافتن کشور هدف مناسب قدم بعدی و مهم در آغاز صادرات است. باید کشوری متناسب با نوع کالا و خدمات خود را انتخاب کنید. برای نیارسنجی، ابتدا تحقیقات جامع درباره کشور موردنظر از لحاظ جمعیت، جغرافیا، وضع سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود و سپس افراد طبقه‌بندی شده و برای هر یک از طبقات “نیازها” بررسی خواهند شد و تقاضای موردنیاز شناسایی می‌شوند. در نهایت براساس ویژگی‌های بسته‌بندی، ظاهر و خدمات پس از فروش کالا، ذائقه مخاطب شناسایی می شود.

هر کشوری می‌تواند انتخاب مناسبی برای صادرات باشد اما معمولا کشورهای همسایه و هم مرز ایران مانند عراق، ترکیه، روسیه، ترکمنستان، افغانستان و‌.. به دلیل داشتن فرهنگ، سبک زندگی مشابه و شرایط آسان در صادرات می‌توانند گزینه خوبی برای تاجران ایرانی باشند، در ادامه نیز کشورهای قطر، روسیه، چین، سوریه و کشورهای شمال آفریقا قرار میگیرند.

در صادرات اشتباهاتی وجود دارند که میتواند آسیب زیادی به فعالیت بازرگان وارد کند. از جمله:نداشتن بیمه که یکی از مسائل مهم در حوزه حمل و نقل کالای صادراتی است که انواع مختلفی دارد و خدمات مختلفی ارائه می‌دهد.

به تعویق انداختن تسویه حساب از طرف خریدار که برخی از تجار خصوصاً عراقی‌ها انجام می دهند، تسویه حساب را به تعویق انداخته و مدت زمانی مثلاً ۳ ماه برای آن تعیین می‌کند. اگر طرف مقابل پول را پرداخت نکند، به دلیل تحریم های ایران تاجر ایرانی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و پول خود را از دست خواهد داد.

یکسان نبودن کیفیت و غل و غش در معامله که باعث از دست دادن بازار می‌شود و در بازار میوه عمان بسیار اتفاق می‌افتد که در یک محموله ایرانیان دو نوع کیفیت وجود دارد.

انتخاب بازار هدف نامناسب: درست است که عراق و دبی بازار خوبی هستند اما این یک کلیت است و باید برای هر محصول به‌دنبال کشور مناسب آن بگردید.

در بحث صادرات قبل‌از این‌که نیاز به سرمایه مالی داشته باشیم به سرمایه‌هایی چون شناخت بازار، قدرت بازاریابی، قدرت مذاکره و قدرت تأمین کالا  و داشتن تجربه حتی در بازار داخلی نیازمندیم.

برای موفقیت در صادرات خودتان را درگیر مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه نکنید بلکه تمام راهکارها را انجام دهید، پیگیری‌های لازم را داشته باشید و مسیر خود را به‌طور مصمم طی کنید‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *