حسین فروزان: زیرساخت‌های مناطق آزاد، مطلوب نیست

0

تجارت جهانی: حسین فروزان، مدیرعامل پیشین منطقه آزاد ماکو در گفتگو با تجارت جهانی، بیان کرد:

چرا باید ایرانیان با وان ترکیه بروند و شاهد خروج ارز باشیم؟
کمبود منطقه آزاد ماکو در زمینه‌های گمرکی، راه و برق

هزینه تولید در برخی موارد و در صورتی که بدون هیچ رقابتی انجام شود و صرفا از کارگر ساده استفاده کنیم پایین است، اما در حال حاضر برای تولید به تکنولوژی، افراد ماهر و مهندسینی نیازمندیم که محصول نهایی، قابلیت رقابت  داشته باشد و بنابراین  هزینه‌بر است.

متاسفانه زیرساخت های مناطق آزاد در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. به طور مثال منطقه آزاد ماکو از لحاظ راه، گمرک و برق مصرفی کمبود هایی وجود دارد.

وضعیت زیرساخت های مناطق آزاد را به آسانی می‌توان از سرمایه گذارانی که در حال حاضر در مناطق حضور دارند پرسید، که آیا از سرمایه گذاری خود رضایت کامل دارند یا نه و بعید است که رضایت نسبی هم داشته باشند.
بازار مصرفی داخل به منابع مالی مردم ایران بستگی دارد که در حال حاضر در شرایط خوبی به سر نمی‌بریم.

ما در راه اندازی کسب و کار یکی از ضعیف‌ترین جایگاه‌ها را داریم و دقیقا یکی از مشکلات اقتصادی کشور در همین موضوع راه اندازی کسب و کار است.
معافیت های مالیاتی و گمرکی مناطق آزاد، با بی ثباتی مواجه هستند و همین امر ریسک سرمایه گذار را افزایش می‌دهد. معافیت ارزش افزوده یکی از قوانینی است که سالهای پیش در مناطق آزاد برقرار بود اما در حال حاضر حدود دو سال که این معافیت برداشته شده.

می‌توان به آسانی جستجو کرد که چه تعداد از مردم ایران به وان ترکیه سفر کرده اند، اگر مناطق آزاد ایران در راستای هدف اصلی عمل می‌کرد، نیازی به خروج ارز از طریق این سفر ها نبود و مردم برای خرید کالا و تفریح به مناطق آزاد ایران سفر می‌کردند.

امیدواریم که آقای رییسی که مورد اعتماد و انتخاب مردم هستند در مورد مناطق آزاد توجه ویژه ای داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *