هامبورگ؛ نخستین پیشگام حقیقی ایجاد مناطق آزاد در جهان

0

مناطق آزاد تجاری در آلمان مناطق جغرافیایی ویژه ای هستند که برای شرکت های فعال در منطقه، انگیزه های اقتصادی فراهم کرده و عموما در نقاط جغرافیایی ویژه برای تجارت مانند بندرهای اصلی، فرودگاه های بین المللی و مرزهای ملی قرار گرفته اند.

هامبورگ یکی از بهترین شهر‌های بندری و یکی از زیباترین شهرهای کشور آلمان به شمار می‌رود. این شهر در سال ۸۰۰ میلادی توسط شارلمانی در حقیقت به عنوان نخستین پیشگام حقیقی مناطق تجارت آزاد در دنیای امروز در سال ۱۸۸۸ ایجاد شد.

مساحت بندر حدود ۷۲۰۰ هکتار و دارای ۹۵۰ بندر است. بیش از ۱۵۶ هزار نفر در  هامبورگ به طور مستقیم و غیر مستقیم شاغل هستند که به عملکرد بندر وابسته هستند.

هامبورگ بزرگ‌ترین بندر واردات قهوه و بزرگ‌ترین بازار مواد خام داروسازی در اروپا و همچنین بزرگ‌ترین مرکز انبار و تجارت فرش و یکی از مراکز پیشتاز دنیا در زمینه بار زدن و انتقال دریایی کالاهایی مانند چای، قهوه، کاکائو و ادویه‌جات در جهان به شمار می‌رود.

این منطقه میزبان متخصصان اقتصاد جهانی و حقوق بین‌الملل، مقر قدیمی‌ترین بورس آلمان و قدیمی‌ترین بانک تجاری جهان، شرکت‌های رسانه‌ای، تجاری، لجستیکی و صنعتی بسیاری نظیر شرکت‌های چندملیتی ایرباس، یونیلیور، بایرزدورف، اوروبیس و… است.

باید اشاره کرد که هامبورگ از تمام قوانین تجارت آزاد از گمرک، عدم عوارض گمرکی، امکانات انبار و ذخیره‌سازی، خدمات ارزش افزوده و خدمات بانکی و بیمه به طور مطلوب برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *