عبدالملکی بجای افزایش «بسته»ها بگوید در سال «رشد تولید» در مناطق آزاد چه وضعیتی داریم!؟

0

تجارت جهانی / بشری حسین‌زاده: بین هفت منطقه آزاد، فقط ارس توانسته عملکرد قابل قبولی در بخش ارزش تولیدات و ارزش صادرات قطعی، کسب کند.
تجارت جهانی از مسئول هماهنگی هفت منطقه آزاد، دعوا می‌کند که در سالی که توسط مقام معظم رهبری بعنوان سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شده، ارزش واقعی مناطق آزاد با مستندات و مدارک را رسانه‌ای کند تا کارنامه تک تک مناطق آزاد توسط کارشناسان و مردم مورد ارزیابی قرار بگیرد.
به گزارش تجارت جهانی، مردم از «خروجی» نمایشگاه‌ها و‌«خروجی» بسته‌ها هیچ اطلاعی ندارند اما در ظاهر مناطق آزاد، هیچ چیزی در این یکی دو سال تغییر نکرده که ملموس باشد.

 

با این حال اخبار نگران کننده حاکی از فرار سرمایه‌گذاران و بی‌کار شدن جوانان شنیده‌ می‌شود.
در چابهار که تبدیل به بدترین منطقه آزاد ایران شده است، «زخم‌های کاری» زیاد مشاهده می‌شود؛ رتبه اول منفی‌ترین تراز تجاری مناطق آزاد، تنها تراز منفی مناطق آزاد ، رتبه اول دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در کشور، عدم استارت حتی یک پروژه زیرساختی جدید، واردکننده شماره یک بنزین به کشور،رتبه اول ناترازی انرژی در بین مناطق آزاد و… تنها گوشه‌ای از کارنامه منطقه آزاد چابهار است.
انزلی نیز که در دو سال ، چهار مدیر به خود دیده و واردکننده میلیون‌ها دلار کالاست و‌ نتوانسته به نقش واقعی خود در اوراسیا دست پیدا کند!
اروند نیز که درگیر حواشی مدیریتی است و صاحب رکورد نخستین حکم ممنوع الورودی اعضای هیات مدیره در تاریخ مناطق آزاد جهان است!
ماکو، کیش و قشم هم که داستان‌های خاص خود را دارند. در این بین بخاطر ریل‌گذاری‌های خوب گذشته، فقط تولیدات منطقه آزاد ارس از شرایط نسبتا خوبی برخوردار است.
اگر «نمایش‌گاه» داری تمام شده است، خوشحال می شویم متوجه شویم چقدر از مطالبات مقام معظم رهبری و منویات ایشان درباره شعار سال، محقق شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *